Thursday, May 8

Mother day...母亲节

All 'mothers' in my family

This is my first time didn't celebrate mother day with my mum and grandma in Malaysia, I miss them a lot a lot. Especially to my 80+ years old grandma, she is my most respected women in this world, she has bring me up since i was young, she look after me when my mum busy in her business; That is why i've tried my best to requite her before i came to the UK, actually the thing that i miss most is not only the Malaysia's food but the good time with my grandma. When i was in Ipoh, i always bring her to pasar every Sunday morning, and both of us will have our breakfast and coffee in the old, dirty pasar, but we enjoy the food which i have been taken for almost ten years time. I couldn't put it in word to describe how good the time is with grandma, I just want to wish grandma be healthy and enjoy her life. To my mum and grandma: Happy mother day, thank you for your care and love.

 最近忙于赶功课,没太多时间想其他的东西,但母亲节要到了,思念母亲和祖母的心突然涌起来。在远方的我除了打电话也不能怎样地与她们庆祝;最令我想念的莫过于我那八十多岁的祖母,一位我最最尊敬的老人;她读书不多,确懂得许多做人道理,如她常说以前我们家很穷,我们可以向人借,可以问人讨,可是绝对不偷和不可贪心。由于我祖父有3个老婆的‘辉煌’纪录,她在抚养我爸爸和四个叔叔的二十多年来吃尽了不少苦头,她的悲苦的过去真的是一剧‘粤语残片’,每次听她述说起如何没饭吃,如何被公公欺负,二胡的音符就会在伴随而来。

近年来我比较常在外地,每次回家乡祖母肯定会煮所有我最喜欢吃的菜肴,就连买水果她也会挑选我最喜欢吃的。其实我家开店做生意后,爸妈都忙于做生意,所以家里的一切就有祖母来管理,她非常清楚家里每一个人的‘口味’,每一个人的喜好;在我出国前虽然我看的出她万分不舍,但她还是非常细心地帮我收拾衣物,还带我去旧街老巷买筷子和铁碗,她说老外不用这些华人餐具,所以要有备而‘去’,担心我在英国不能习惯。她知道她孙子要出远门了,一个对她来说非常陌生的地方,我上飞机的那一刻她只重复一句话说:“家里一切不用担心,我们都会活的好好的,你放心读书吧!”她那时的眼神是那么的坚强,又带有几分心酸。这句话令我非常感动,一个人出远门,最安慰的莫过于家里一切平安。

有时我真的很无奈,自己读书多年还未成就,在外头又开始自己的生活,没办法好好地在家陪他老人家;祖母也一天一天地老,我只希望快快的有一天我能够再回到马来西亚陪祖母吃她亲自煮的饭,俩婆孙拉着手去巴刹买买菜,或啃着瓜子谈谈陈年往事,那就尽了我对她的孝心了。

祝我的母亲和祖母:母亲节快乐!!

1 comment:

WhiteFox said...

你这个post看得我都快要哭了。